In het schema hieronder vindt u alle behandelde onderwerpen per les. Hiermee heeft u een overzicht van alle binnen het project vallende activiteiten.
Bij deelname aan het project ontvangt u van ons een mobiel meubel met de bij het pakket behorende materialen, 6 mappen met alle handleidingen en toegang tot de website met alle digitale materialen.
Groep 1 en 2
Les |
Onderwerp |
Vakgebied/activiteiten |
1/2.1 | Introductie van het thema energie | Taal |
1/2.2 | Energie in relatie tot lichaam en motor | Taal, W&T, biologie, handvaardigheid |
1/2.3a | Wind en energie | Taal, W&T (onderzoeken) |
1/2.3b | Verwachtingen uitspreken | Taal, W&T |
1/2.4 | Ontdekhoek | W&T (onderzoeken), taal |
1/2.5 | Windmolen | W&T (onderzoeken, ontwerpen, bouwen), taal, handvaardigheid |
1/2.6 | Mindopdrachten | W&T (ontwerpen, bouwen), taal |
1/2.7 | Loopspel energie | Bewegingsonderwijs, toetsing, taal |
1/2.8 | Lied van de wind | Muziek, bewegen muziek |
Groep 3
Les |
Onderwerp |
Vakgebied/activiteiten |
3.1 | Introductie van het thema energie | Taal |
3.2 | Zonne-energie | W&T (onderzoek), taal |
3.3 | Zonnewijzer | W&T (onderzoeken, ontwerpen, bouwen), handvaardigheid, taal |
3.4 | Spel Levend Ganzenbord | W&T, toetsing, taal |
Groep 4
Les |
Onderwerp |
Vakgebied/activiteiten |
4.1 | Introductie van het thema energie | Taal, tekenen |
4.2 | Voertuig bouwen | W&T (ontwerpen, bouwen), handvaardigheid, taal |
4.3 | Energiebronnen | W&T, taal, toetsing, handvaardigheid |
4.4 | Taalspel | Taal, toetsing |
Groep 5
Les |
Onderwerp |
Vakgebied/activiteiten |
5.1 | Film en Energiebingo – energiebegrippen | Taal |
5.2 | Speurneuzen – op zoek naar energie in de schoolomgeving | Rekenen (plattegrond) tekenen, fotograferen, presenteren |
5.3 | Woordweb maken over energiebegrippen – relaties leggen | Taal (discussiëren, mindmap) |
5.4 | Energie in je lichaam– voedsel als brandstof Verhaal Mannetje Motor |
Biologie (onderzoek eigen lichaam) |
5.5 | Stroomkring maken – geleiden van materialen | W&T (technisch tekenen, onderzoeken) |
5.6 | De bloedsomloop – in spelvorm (estafette) principes leren rond de bloedsomloop | Biologie, bewegingsonderwijs |
5.7 | Magnetisme, w.o. kompas | W&T (onderzoeken), aardrijkskunde |
5.8 | Bouwen van apparaat waarvan de werking is gebaseerd op het principe van de open en gesloten stroomkring | W&T (bouwtekening lezen, bouwen), handvaardigheid, |
5.9 | De fietsmachine – een toekomstmachine ontwerpen met je zelf op een fiets als motor | Tekenen, W&T (ontwerpen, presenteren) |
5.10 | Lied Robbie Robot Ren-je-rot – afsluitend spel als toets |
Muziek, bewegen op muziek, toetsing |
Spel | Zunnespel – spel met Ja/Nee vragen over energie | Biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, taal |
Groep 6
Les | Onderwerp | Vakgebied/activiteiten |
6.1 | Fossiele brandstoffen – reis terug in de tijd – ontstaan fossiele brandstoffen | Aardrijkskunde, geschiedenis, (informatie verwerken en presenteren) |
6.2 6.3 |
Inventarisatie thuis en op school van energiegebruik van diverse apparaten en berekening van kosten | Rekenen, W&T (onderzoeken) |
6.4 | Wat ben ik? – in spelvorm zaken rond energiedistributie leren (distributieketen) | Taal, bewegen |
6.5 | Onder stoom – principe van de stoommachine, de industriële revolutie, kinderarbeid vroeger en nu | Geschiedenis, aardrijkskunde |
6.6 | Luchtdruk – windenergie les over aanwezigheid van lucht, luchtdruk | W&T (onderzoeken) |
6.7 | Waterraket bouwen en testen | W&T (bouwen), handvaardigheid, rekenen |
6.8 | Energietaal – taalspelletjes rond energiebegrippen | Taal |
6.9 | Windmolen bouwen die een gewicht moet ophijsen | Handvaardigheid, W&T (onderzoeken) |
6.10 | Strip en quiz – strip afmaken over energie in de toekomst. Afsluitende quiz als toets | Taal, tekenen, toetsing |
Spel | Energiebaas – spel over distributie en evenwicht in energieaanbod en vraag | Taal, aardrijkskunde |
Groep 7
Les | Onderwerp | Vakgebied/activiteiten |
7.1 | Energie bij dieren – spelvorm, tekst schrijven en uitspelen | Biologie, taal, drama |
7.2 | Windenergie – ontstaan windenergie, windstilte, opdrachtkaarten | Aardrijkskunde, W&T (onderzoeken) |
7.3 7.4 7.6 7.8 7.10 |
Energiemarkt – leerlingen organiseren een markt waar ze allerlei zaken rond energie tentoonstellen en verkopen. (quizjes, energietips, elektromotor maken, groot elektrospel, etc.) | W&T (ontwerpen, organiseren, presenteren), leren ondernemen. Afhankelijk van de keuzes: biologie, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, taal, drama, handvaardigheid, tekenen, muziek. |
7.5 | Elektromagnetisme deel 2 – de elektromagneet, dynamo, demontage | W&T (onderzoeken) |
7.7 | Zonneboot – boot bouwen die op zonne-energie werkt | W&T (bouwen), handvaardigheid |
7.9 | Energiezuinige woning – bouwen met papier | W&T (bouwen en presenteren), handvaardigheid |
Spel | Volta- spel rond energievraag en aanbod | Aardrijkskunde, taal |
Groep 8
Les | Onderwerp | Vakgebied/activiteiten |
8.1 | Wereldontbijt – ecologische voetafdruk – ontbijtproducten worden gevolgd | Aardrijkskunde, duurzaamheid |
8.2 8.3 |
Actie-reactiebaan – ontwerp en bouwen | W&T (ontwerpen, bouwen, presenteren), handvaardigheid |
8.4 | Schakelingen – vervolg op stroomkring, parallel en serie, kortsluiting, simulatiespel | W&T, (onderzoeken) |
8.5 | CO2-Koolstofdioxide – discussiebladen met conceptcartoons | Taal, biologie, duurzaamheid |
8.6 8.7 |
Energiebronnen – energie in Europa, energietransitie | Aardrijkskunde (onderzoeken, presenteren) |
8.8 | EnerCities – spelen van de serious game EnerCities, een simulatiespel rond energie | Aardrijkskunde (spel), rekenen |
8.9 8.10 |
Een nieuwe wereld – een nieuwe wereld bouwen met energiebalans in de vorm van een maquette, tekening, kaart of spel | W&T (ontwerpen, bouwen, presenteren), eindtoets |
Combinatieklassen
Voor combinatieklassen kan gekozen worden om één jaarprogramma met
de gecombineerde groep te volgen en het daarop volgende schooljaar
het andere jaarprogramma. Steeds wordt ter introductie met een voorleesboek begonnen of het tonen van de film.
Een andere mogelijkheid is de volgende indeling te volgen:
Bij de combinatie 1/2
A. Voorleesverhaal Eiki en Oeki+1-2.1+1-2.2+1-2.3A+1-2.6+1-2.7 B. Voorleesverhaal Eiki en Oeki+1-2.3A+1-2.3B+1-2.4+1-2.5+1-2.8
Bij de combinatie 3/4
A: Voorleesverhaal Suzie+3.1+3.3+4.3+4.4
B: Voorleesverhaal Robbie+4.1+4.2+3.2+3.4
Bij de combinatie 5-6:
A: 5.1 + 5.3 + 5.5 + 5.7 + 5.9 + 6.1 + 6.4 + 6.5 + 6.7 + 6.10
B: 5.2 + 5.4 + 5.6 + 5.8 + 5.10 + 6.2 + 6.3 + 6.6 + 6.8 + 6.9
Bij de combinatie 7-8
A: 7.3 + 7.4 + 7.5 + 7.6 + 7.8 + 7.10 + 8.4 + 8.5 + 8.6 + 8.7
B: 7.1 + 7.2 + 7.7 + 7.9 + 8.1 + 8.2 + 8.3 + 8.8 + 8.9 + 8.10